MU Play&Learn - Play like an artist!
Onder de naam MU Play&Learn biedt MU publieks- en educatieprogramma’s aan. Met Play&Learn wil MU jong en oud op een speelse manier laten kennismaken met kunst en beeldcultuur en de nieuwe creatieve technieken die vandaag de dag door kunstenaars gebruikt worden. In onze expositieruimte op Strijp-S, maar ook online en op locatie. MU Play&Learn is voor iedereen. Individueel of voor groepen zoals scholen, senioren en bedrijven.
Blijf op de hoogte & schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Verken de rol van de leraar in de 21ste eeuw. MU is een plek waar de toekomst wordt verkend en waar je vooraf nooit precies weet wat je mag verwachten. Je vindt er geen vastomlijnde antwoorden, maar wel interessante richtingen om samen met je leerlingen te verkennen. Zowel leraar als leerling mogen verrast worden door de tentoonstelling. Zij bevinden zich bij MU in een gelijke rol van de ontdekkende onderzoeker. MU bereidt leraren natuurlijk wel voor op deze ontdekkingstocht, maar vraagt hen tegelijkertijd om het-zeker-weten even los te laten. Om zo in een veilige omgeving - buiten het eigen klaslokaal - te ervaren hoe het is om leerlingen zelf op zoek te laten gaan naar de betekenis van kunstwerken en om zo leerlingen zelf de werkelijkheid achter het werk te laten ontrafelen. Lees hier meer over MU als alternatief klaslokaal.
DE CREATIEVE CODE
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan. Samen met kunstenaars die code gebruiken als artistiek materiaal, heeft MU Play&Learn verschillende leerlijnen ontwikkeld voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Leerlingen en docenten kunnen aan De Creatieve Code beginnen zonder voorkennis van programmeren of ICT. Voor de eerste unplugged lessen heb je zelfs geen computer nodig! Nieuwsgierig geworden, kijk dan op decreatievecode.nl.
HET CREATIEVE LICHAAM
Het Creatieve Lichaam is een educatie programma waarin de betekenis en het potentieel van ons lichaam in een vergaand gedigitaliseerde wereld wordt onderzocht en verkend. Samen met studenten, onderwijsmakers en kunstenaars worden lesprogramma’s, workshops en interactieve installaties ontwikkeld die samen dit nieuwe educatieve programma (gaan) vormen.
Hoe kunnen we het fenomeen lichamelijke opvoeding in de 21ste eeuw op een creatieve manier belichamen en betekenis geven? Hoe kunnen we kunst, ontwerp, performance en digitale cultuur inzetten om het potentieel van ons lijf niet alleen via ons denken, maar ook fysiek te ontdekken? Hoe verandert onze ervaring van ons lichaam in het licht van technologische, sociale en culturele veranderingen? Want als de wereld verandert veranderen wij en andersom. Met diverse makers onderzoekt MU -vertrekkend vanuit gelijkwaardigheid en nieuwsgierigheid- deze vragen in de vorm van workshops en onderzoeken die we bij scholen en zorginstellingen uitvoeren.
MU laat al jaren tal van kunstenaars, ontwerpers, denkers en schrijvers vanuit verschillende perspectieven haar licht schijnen op hoe we ons verhouden tot ons lichaam. We buigen ons over de impact van (bio)technologie op ons lichaam en onze emoties zoals in Real Feelings; over zelfmaakbaarheid en zelfverwerkelijking in The Self Design Academy; over gender en seksualiteit in GenderBlender en For Play; over hoe ons lichaam zich verhoudt tot de fysieke en virtuele leeromgeving in Pencil vs Pixel. En natuurlijk hebben we recentelijk allemaal heel direct ervaren wat een andere fysieke verhouding tot elkaar en de wereld kan betekenen en teweegbrengen. Deze corona-ervaring nemen we ook mee in de programma’s, waarin ook de toegenomen digitalisering en technocratisering een belangrijke rol spelen. Op speelse wijze onderzoeken we hoe we creatief met deze ontwikkelingen kunnen omgaan en hoe we onze steeds veranderende werkelijkheid met ons lichaam kunnen ervaren en vormgeven? Dit is een thema waar jong en oud de komende jaren mee te maken krijgt, of in hun vrije tijd -al dan niet bewust- al mee te maken heeft.
Kijkend naar het onderwijs worden creatieve en fysieke ontwikkeling vaak losgekoppeld. Ten onrechte denken wij - en met ons diverse leerkrachten. Wat gebeurt er als we ze opnieuw bijeen brengen, zoals we eerder digitaliteit en creativiteit verenigden in De Creatieve Code.
Een aantal van de makers met wie we de eerste jaren hebben samengewerkt zijn: Zwermers, Emma Verhoeven, Lukas Völp, Nikola Scheibe, Marlot Meyer, Laura Papke, Simone C Niquille en Klasien van de Zandschulp.